Bazele nutriției echilibrate

Totul despre carne

iulie 15, 2018

Zilele trecute, într-o nebunie de întrebări despre carne și proteine de originale animală, mi-am dat seama că mămicile din jurul meu au mult mai multe întrebări referitoare la acest aspect decât mă așteptam. Așadar, mi-am luat curiozitatea în brațe și am deschis cutia misterelor. Am intrat pe grupul meu de suflet din mediul online (Mybabyfood – puteți adera aici) și am făcut un sondaj. Cu ajutorul lui, am adunat o listă lungă de întrebări referitoare la carne și acum, îmi pun degetele la treabă și încep munca: să aflăm totul despre carne!

  1. Cât de frecvent oferim carne unui copil mai mic de 12 luni?

Mereu insist pe faptul că proteinele, fie ele de origine vegetală sau animală, sunt foarte importante pentru dezvoltarea armonioasă a unui copil și trebuie introduse în alimentația copiiilor în prima lună de diversificare. Deoarece lista de alimente proteice este lungă, la această vârstă, este suficient dacă un copil consumă de 3-5 ori pe săptămână carne, aceasta fiind oferită prin rotație cu oul, leguminoasele și derivatele lactate.

  1. Cât de frecvent oferim carne unui copil mai mare de 12 luni?

Deși este o sursă importantă de fier cu rată de absorbție foarte bună, pentru diversitate, aceasta nu ar trebui să facă parte zilnic din meniul unui copil. Ea se va oferi în continuare prin rotație cu alte surse de proteine. Astfel, o săptămână normală, în cazul unui copil sănătos, ar putea arăta în acest fel: 1 dată pe săptămână carne roșie, de 2 ori pe săptămână carne albă, 1 dată pe săptămână pește, de 2 ori pe săptămână ou, 1 dată pe săptămână leguminoase. Nu este o regulă clară, exemplu este doar orientativ și se personalizează în funcție de preferințele copilului și ale familiei.

  1. Cât de frecvent oferim carne roșie unui copil?

În mod normal carnea roșie se consumă doar o dată pe săptămână, dar în cazul unor copii cu refuz alimentar sever, aflați la risc de anemie, sau chiar cu anemie feriprivă, consumul poate crește la 2 zile pe săptămână. Fierul din carnea roșie este unul cu o rată bună de absorbție și din acest motiv se recomandă introducerea lui în alimentație încă de la început de diversificare. Deoarece acest tip de carne este și un factor de risc cunoscut în apariția bolilor cardiovasculare, nu se recomandă consumul mai frecvent.

  1. Când introducem carnea de porc în alimentația copiilor?

Contrar recomandărilor nutriționale vechi, mușchiul de porc este o carne sigură pentru copii și se poate introduce în alimentația acestora de la început de diversificare. Regula principală când vine în discuție consumul de carne de porc este folosirea unei bucăți slabe (mușchi), cu îndepărtarea grăsimii vizibile și gătirea corespunzătoare a acesteia (fierbere/coacere).

  1. Există carne fără colesterol?

Nu. Din păcate aceasta este o strategie de marketing. Toate produsele de origine animală conțin colesterol într-o anumită măsură.

  1. Pește oceanic sau autohton?

Pentru unele persoane peștele autohton este cel oceanic. Deci răspund pentru pește de apă dulce vs pește de apă dulce. Fiecare tip de pește vine cu anumite caracteristici și anumite valori nutriționale. Nu pot să aleg între un somon de calitate sau un crap de calitate. Amândouă sunt echilibrate din punct de vedere nutrițional și se pot oferi copiilor. Aș prefera să fie un pește proaspăt, sau congelat de puțin timp. Dacă trăiți în România, sursele de somon de calitate, congelat de mai puțin de 3 luni sunt limitate sau aproape inexistente. Dacă trebuie să aleg între un somon de acvacultură sau un crap proaspăt pescuit, aleg categoric crapul. Pentru peștele oceanic acordați atenție zonei de proveniență. Unele zone sunt puternic contaminate și unele specii conțin extrem de mult mercur, motiv pentru care nu sunt recomandate copiilor. Pe scurt: pește de captură, cât se poate de proaspăt, indiferent că este de apă dulce sau de apă sărată.

  1. Ce gramaj de carne trebuie să mănânce un copil la o masă?

Depinde foarte mult de ceea ce mănâncă în restul zilei. În cadrul unui meniu divers, în jur de 30 de grame carne înainte de vârsta de 1 an, 40 de grame după vârsta de 1 an și 50 de grame peste vârsta de 2 ani. O cantitate mai mare de carne nu este justificată sau necesară.

  1. Ce facem cu copiii care refuză carnea? Cum suplimentăm corect lipsa acesteia?

Important de suplinit este fierul. Dacă nu se consumă carne, se va insista pe sursele vegetale de fier și ou. Sursele vegetale de fier ar fi: semințele de chia, curmalele, germenii, toate plantele cu frunze verzi, spirulina, quinoa și altele. Proteinele și aminoacizii esențiali din carne se pot înlocui ușor cu cele provenite din alte surse animale (ou, lactate, derivate) sau vegetale (linte, năut, mazăre, quinoa, oleaginoase). Problema proteinelor din surse vegetale este că nu conțin în proporții echilibrate toți aminoacizii esențiali, motiv pentru care se vor face combinații dintre 2 produse proteice pentru a avea o masă echilibrată. Un astfel de exemplu ar fi quinoa+mazăre.

  1. Care ar fi cea mai bună sursă de pește?

Important este să fie un pește de captură. Recomandați tăticilor să se întoarcă puțin la natura lor de pescari și să prindă piticilor un pește de râu/baltă/mare/ocean (în funcție de zona în care locuiți). Important este să fie un pește sălbatic, și nu unul de acvacultură.

  1. Ce parte a cărnii trebuie oferită unui copil?

În cazul păsărilor recomand în principal pulpele (în special în cazul în care sursa nu este foarte sigură) și pieptul. Nu sunt de evitat nici alte bucățele de carne, cu condiția să îndepărtați grăsimea vizibilă și pielea. În cazul cărnii roșii se consumă mușchiul/mușchiulețul.

  1. Există vreun tip de carne ce trebuie evitat sau oferit foarte rar?

În general carnea roșie nu trebuie oferită foarte frecvent: maxim de 2 ori pe săptămână. Eu recomand evitarea cărnii de oaie deoarece este o carne mai grasă, cu un timp mai lung de digestie, care solicită foarte mult sistemul digestiv.

  1. Cum gătim carnea: la abur, fierbere, tigaie sau grătar?

Categoric nu la abur. Bacteriile din carne sunt extrem de rezistente și prin gătire la abur nu se poate garanta distrugerea acestora. Eu recomand gătirea prin fierbere sau la cuptor, ambele fiind sănătoase pentru cei mici.

  1. În ce combinații oferim carnea?

Carnea are un timp lung de digestie, motiv pentru care se recomandă combinarea ei cu o sursă de fibre vegetale. Astfel, eu recomand combinarea cărnii cu legume (crude și/sau gătite).

  1. Se poate combina carnea cu alte proteine animale?

Nu este interzisă combinarea cărnii cu alte surse de proteine, însă atenție la excesul proteic. Dacă în mod normal oferiți 30 de grame de carne, când gătiți niște chifteluțe din carne și ou, folosiți doar 15 grame de carne și ½ de ou, astfel încât balanța proteică să se echilibreze.

  1. Oferim organe copiiilor?

Da, putem să oferim organe copiiilor cu diverse condiții: organele conțin o cantitate mare de vitamina A, motiv pentru care nu le oferim mai des de 1-2 ori pe lună. Acestea sunt și organe de filtrare, motiv pentru care nu vor fi niciodată cele mai nutritive porțiuni ale unui animal. Vă recomand să folosiți pentru consum doar organele de la animale crescute în siguranță, din sursă sigură/controlată.

  1. Cât de frecvent oferim organe copiiilor?

Maxim de 1-2 ori pe lună.

17. Există carne care să nu necesite decongelare

Prin trecerea bruscă de la o temperatură foarte scăzută la una foarte crescută, aminoacizii suferă degradări. Carnea este în continuare sigură pentru consum, dar nu mai este la fel de nutritivă.

18. Consumul zilnic de carne poate avea efecte negative?

Dacă limita de consum (gramajul) nu este depășit, și nu există un exces proteic, nu este o problemă. Totuși, în cazul consumului zilnic, asigurați surse variate: pui, vită, porc, curcan, pește, iepure, gâscă, rață etc.

  1. Deși primesc zilnic carne, piticii pot avea anemie. Care este cauza?

Cauzele anemiei sunt multiple. Dacă există o problemă la nivel de absorbție, putem să oferim copiilor zilnic carne și aceștia vor fi în continuare anemici. De asemenea, în cazul unor paraziți intestinali, rata de absorbție a fierului este foarte scăzută. Dacă există un deficit de fier/o anemie feriprivă, trebuie căutată cauza acesteia. Dacă tratăm doar deficitul de fier am scăpat de un simptom, nu de boala în sine.

  1. Se poate oferi carne de vițel tânăr (2-3 luni)?

În cazul copiiilor sănătoși da. În cazul unor probleme renale sau de digestie, se va consuma carne de la animale mature.

  1. Din ce surse procurăm carnea?

Cât se poate vă recomand să optați pentru care din sursă sigură: de casă! Știu, nu se poate mereu, așadar mergem înspre comerț. Sunt din ce în ce mai multe micro ferme care comercializează cărnuri ecologice, care permit accesul în fermă și puteți să vedeți locul în care animalele își duc traiul. Dacă vorbim de magazin, recomand carne congelată de puțin timp (maxim 4 săptămâni). Nu recomand carnea proaspătă din magazine deoarece modul de depozitate a acestora, pentru mine, este incert.

  1. Cât de periculoasă este carnea din comerț?

Carnea de pasăre din comerț mă sperie destul de mult. Deși legislația nu permite injectarea cu hormoni de creștere, este permisă hrănirea animalelor cu furaje concentrate, alimentație care va duce la o creștere rapidă, forțată. În cazul păsărilor, culoarea este un indicator destul de bun. Veți vedea diferența de culoare între un pui crescut rapid și unul crescut lent. Simplu: cel crescut rapid va avea o culoare rozalie-albă, pe când cel crescut lent va avea o culoare galbenă. Carnea roșie este destul de sigură, cu condiția să fie depozitată în condiții salubre.

  1. Ce tip de carne este recomandat să oferim cel mai des unui copil?

Carne albă: pui, curcan, iepure și pește.

  1. Ce alegem între carne din comerț proaspătă sau carne din sursă sigură ținută la congelator o perioadă mai lungă?

Deși nu mai este la fel de nutritivă, aleg carnea din sursă sigură deoarece cea proaspătă din comerț mă sperie.

  1. Ce dezavantaje are carnea congelată mai mult de 3 luni?

Proteinele și lipidele din compoziția acesteia vor avea de suferit, fiind mai slab nutritive. Găsiți un articol care abordează această problemă mai detaliat aici.

  1. Ce se întâmplă când un copil refuză total carnea? Care ar fi cauza și cum rezvolvăm problema?

Răbdare, răbdare, răbdare. Oferiți carnea sub diverse forme și în combinații variate dar lăsați copilul să aleagă dacă o consumă sau nu. Când va fi pregătit să o consume, o va face cu siguranță. Ca și alternativă, oferiți alte surse de proteine și fier: lactate, ouă, linte, năut, mazăre, quinoa, ciuperci, oleaginoase etc.

  1. Se poate oferi carne la cină? De care?

Eu spun nu. Carnea are un timp lung de digestie. Pe timpul nopții rata de digestie scade, ceea ce înseamnă că acest aliment va stagna foarte mult în intestinul copilului. Oferiți carnea la masa de prânz, astfel încât aceasta să fie digerată în siguranță.

  1. Cu ce combinăm corect carnea: legume sau cereale?

Legume. Totuși, nu este interzisă nici combinarea ei cu cereale, cu condiția să veniți și cu un ajutor enzimatic din legume crude/gătite.

  1. Combinăm carnea cu mazăre, cartofi sau orez?

Carnea se poate combina cu mazăre dar atenție la cantități. Mazărea este un aliment proteic, deci va trebui să folosiți cantități mai mici de carne (o jumătate de porție). Se poate combina și cu orez/cartofi dacă aduceți un plus de legume crude.

  1. Cât de bine se dezvoltă un copil fără carne?

Copilul se va dezvolta, dar va avea un risc mai crescut de anemie feriprivă. Dacă consumă alte surse de proteine și meniul este unul echilibrat, alte probleme de sănătate nu ar trebui să apară.

În speranța că vă este de ajutor articolul, le doresc celor mici o creștere armonioasă!

 

Surse bibliografice
  1. https://www.foodsafety.gov/blog/homemade_babyfood.html
  2. http://www.floridahealth.gov/programs-and-services/wic/nutrition-materials/_documents/infant-feeding-sheet-6-8-months.pdf
  3. http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/53331/WHF_1991_12%283%29_p251-283.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  4. http://www.who.int/dietphysicalactivity/en/
  5. http://www.who.int/mediacentre/news/statements/2015/processed-meat-cancer/en/
  6. http://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2015/pdfs/pr240_E.pdf
  7. http://www.who.int/features/qa/cancer-red-meat/en/
  8. http://www.who.int/nutrition/topics/complementary_feeding/en/
  9. http://apps.who.int/gb/archive/pdf_files/WHA55/ea5515.pdf?ua=1

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply