Alergii si intolerante

Iaurt de caju

iulie 16, 2018

Iaurt e mult spus, daca ne referim la consistenta😊. Poate acesta este si motivul pentru care nu gasim pe piata un iaurt vegetal (de caju, de exemplu) care sa aiba o consistenta bine inchegata, cremoasa – bineinteles, fara agenti de ingrosare, conservanti si alte “chestii” dubioase. 

Vestea foarte buna este ca, are bacterii benefice (asta si urmarim, nu-i asa?) – mai ales daca il oferim unui copilas alergic la proteine din laptele animal iar gustul este aproape identic. Singura  parte “negativa”, pe care sincer nu o consider un impediment in a-l prepara in casa – “curat”, este consistenta. Insa, solutii exista si pentru acest aspect. Cat despre denumire, putem sa o inlocuim cu cea de “lapte acru” si astfel, stim si la ce sa ne asteptam🙈.

Exista cateva retete in care se scrie ba ca lasa zer, ba ca acesta se arunca, ba ca nu se arunca, ba ca sunt necesari agenti de ingrosare (amidon, agar-agar) – iar imaginea arata un iaurt cremos, bine inchegat, de o rara frumusete. Te apuci sa faci si tu si incepi sa te umpli de semne de intrebare. Ce nu am respectat? Cum il servesc? L-am lasat prea putin in iaurtiera? Prea mult?! Pfff, pare complicat. Insa, doar pare:).

Din experienta personala, inpartasesc cu voi urmatoarele:

– consistenta va fi aceea a unui lapte! Atat doar ca va fi acrisor:). Nu va asteptati la “stat drept” si super “cremozitate”:)

– nu as merge pe agenti de ingrosare care nu aduc mare lucru, nutritiv vorbind. Am incercat cu amidon, marturisesc (din pura curiozitate). Inchegat da, asemenea unei budinci – insa, gustul…iac:(.  Avem la indemana variante nutritive mai ok – o sa vedeti.

– de asemenea, nu as lasa nucile hidratate in “laptele” din care fac iaurtul, doar pt a obtine un iaurt cu consistenta. N-as vrea sa consum si tot arsenalul nutritiv a 50 gr nuci (de exemplu), la un pahar de iaurt de 200 ml iaurt.

– da, merita sa-l faceti! E o varianta “curata”, care vine la pachet cu bacterii  prietenoase (binevenite, mai ales daca vorbim de copilasii cu aplv). Iar daca nu aveti de-a face cu o alergie la proteine din laptele de vaca, tot merita sa-l incercati. La o adica, e vorba despre diversificare, nu-i asa?

Hai sa vedem cum procedam:

Ingrediente (2 borcanele de 250 ml sau 3 borcanele de 150):

  • lapte caju (100 gr caju: 500 ml apa plata)
  • probiotice (plic) – de regula 1 pliculet va ajunge la 1 l lapte. Alegeti variantel de probiotice care sa contina doar bacterii.

* tineti cont de zer

📌 Normal, laptele de caju il fac din 100 gr caju si 1 l apa plata. In cazul laptelui acru, am optat pentru 100 caju :500 apa, pentru a nu avea mult prea mult zer.

Cum am procedat:

  • in prima faza, am facut laptele de caju. Am lasat peste zi caju-ul la hidratat (daca nu aveti o zi la dispozitie, min 2h). Acest procedeu este necesar, atat pentru a inmuia caju-ul, dar mai ales pentru ca, astfel indepartam din acidul fitic responsabil de inhibarea absorbtiei nutrientilor. Folositi cu generozitate apa, dublul cantitatii de caju. Aceasta apa se va arunca.
  • odata hidratarea incheiata, aruncam apa de pe caju, il clatim intr-o apa curata, apoi il punem in vasul blenderului, impreuna cu cei 500 ml apa plata. Eu am un Nutribullet, de care sunt tare multumita in acest caz.
  • mixam compozitia din apa si caju. Apoi, strecuram:). Puteti folosi un tifon in acest sens saaau un saculet (recomand saculetul – f practic si poate fi refolosit). Eu l-am achizitionat de la Kitchen Shop.

  • laptele optinut (aproape 500 ml) il folosim sa facem “laptele acru”. Pulpa o vom folosi la bombonele🙈.
  • am incalzit laptele (sa fie caldut, nu mai mult de 40*C, deoarece riscam sa “asasinam” bacteriile🙈), am pus jumatate din pliculetul cu probiotice in laptele de caju, dupa are am repartizat laptele in 3 borcanase de 150 ml.
  • am asezat borcanasele in iaurtiera si le-am lasat in aceasta, la ~40*C, peste noapte – mai precis 10 ore.
  • rezultatul arata exact ca in imaginea de mai jos, adica jumatate „iaurt”, jumatate zer. Am pus borcanelele la rece pana in momentul servirii.

  • in momentul servirii, fie il agitati si-l consumati in intregime, fie indepartati o parte din zer, daca va doriti o consistenta usor mai densa.
  • ca modalitati de servire, va invit sa accesati articolul de aici, pentru a vedea 3 din variantele noastre preferate:)

Sa avem copilasi sanatosi!

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Ira iulie 21, 2018 at 12:58 pm

    Poti da cumva exemple de probiotice? As intreba la naturiste dar nu stiu ce sa caut vs. de care anume sa ma feresc.
    Multumesc!

    • Simona
      Reply Simona iulie 21, 2018 at 2:42 pm

      Bio- Rich, de ex. Contine doar bacterii (3 tipuri).
      Poti alege si alt ferment/probiotic. Insa, ideal ar fi sa contina doar bacteriile, fara altceva (fara maltodextrina, de ex)

    Leave a Reply