Bazele nutriției echilibrate Cum ne pregătim pentru petrecere?

Cum ne pregătim de sărbătorile de iarnă

decembrie 4, 2017

Sărbătorile de Crăciun reprezintă un prilej de dezechilibrare a planului alimentar și a metabolismului. În această perioadă, mesele sunt îmbelșugate, hipercalorice, cu multe zaharuri rafinate, grăsimi și alimente procesate. Frecvent copiii intră în această perioadă pentru prima dată în contact cu zahărul, alimentele afumate și băuturile răcoritoare.

Pentru că este o perioadă grea, iar noi recomandăm ca toată familia să consume la masă aceleași produse, am hotărât să vă dăm câteva ponturi legate de masa de Crăciun.

Haideți să renunțăm la maioneza clasică ce leagă niște legume sănătoase dintr-o salată boeuf și să facem o salată aproape boeuf. Aceasta nu va conține gălbenușul de ou crud, amestecat cu o cantitate mare de ulei, muștarul aditivat din comerț sau cantitatea mare de sare. Va conține însă legume nutritive, gătite, carne albă și ulei vegetal presat la rece. A pregătit și Simona o astfel de salată, pe vremea când piticul era mai miculuț. Rețeta o găsiți aici.

Recomandare practică: pentru cei mici, salata aproape boeuf poate fi păstrată exact după rețeta Simonei. Pentru cei mai mărișori, aceasta poate fi adaptată: lăsați legumele bucăți. Pentru cei și mai mari, chiar și pentru adulți, unde excesul proteic nu mai este un risc, puteți adăuga și un gălbenuș de ou fiert, amestecat cu o cantitate mică de ulei vegetal presat la rece, care să vă întregească gustul preparatului. Acesta este un preparat ideal pentru o masă de prânz a unui copil aflat pe tărâmul diversificării, sau pentru un mic dejun a unui copil ceva mai mare sau a unui adult.

Trecând la masa de prânz, ne lovim de sarmalele  clasice cu afumătură, varză murată și carne grasă de porc. De asemenea, nu lipsesc de pe mesele românilor nici fripturile de porc sau pui, cu adaos de grăsime animală, mezelurile și dulciurile rafinate. Căutând soluții pentru ele am dat: sărmăluțe de pui în frunze de varză dulce și deserturi fără zahăr. Sarmalele se fac după rețeta clasică: se amestecă orezul cu legumele și carnea tocată de pui, în cantități variabile, în funcție de preferințe. Compoziția obținută se învelește elegant în frunze de varză dulce (opărite în prealabil), se stropește cu sos tomat de casă (sau varianta ecologică fără aditivi) și se adaugă nelipsitul cimbru, opționalul mărar, și se bagă fie la cuptor, fie se pun la fiert, la foc mic, pentru o perioadă lungă de timp.

Recomandare practică: Deși la noi, românii tradiționali, sarmalele se servesc cu smântână și mămăliguță, vă recomand să evitați aceste combinații. Smântâna, deși este considerată o grăsime animală, conține calciu. Acest calciu va reduce absorbția de fier din carne, lucru nedorit în cazul copiiilor (mai multe despre acest subiect găsiți aici). Deoarece sărmăluțele conțin orez, asocierea acestora cu mămăliga va duce la un dezehilibru: asocierea dintre 2 carbohidrați, dintre 2 cereale, și creșterea valorii calorice.

Clasica friptură nu este un produs nesănătos dacă nu îi adăugați grăsimi suplimentare (ulei, untură, unt, etc). Aceasta poate reprezenta un produs sănătos dacă o pregătiți la cuptor, în tavă, alături de legume tăiate grosier, condimente aromate, neiritante, și o cantitate variabilă de apă. Indiferent de tipul de carne folosit la prepararea fripturii, recomand asocierea ei cu legume, crude sau gătite.

Despre deserturi am putea discuta la nesfârșit. De ele ne lovim în orice casă în care mergem să răspândim colindul: cu cremă, cu sirop, frișcă, cafea sau ciocolată. Aceste produse, bogate în zahăr și extem de aspectuoase, atrag atenția celor mici, provocând nu doar dependență, ci și fluctuații mari de glicemie. În timpul vizitelor la prieteni, vă puteți orienta spre fructe, acestea fiind un dulce sănătos, necesar în alimentația celor mici. Acasă, puteți prepara dulciuri fără zahăr, îndulcite cu pastă de curmale, pastă de caise, sau în cazul copiiilor mai mari cu miere. Câteva rețete de dulciuri sănătoase am pregătit și noi aici: bomboane sănătoase, fursecuri pentru Moș Crăciun, biscuiți cu aromă de Crăciun, reinterpretarea sănătoasă a ciocolatei Bounty și multe alte rețete pe care le găsiți aici și aici.

Pentru cină puteți opta din nou pentru o salată, fie cu ou, carne slabă brânză sau numai legume. Vă propunem și noi câteva variante aici. O altă variantă bună pentru cina de Crăciun ar fi peștele, servit alături de legume, sau lactatele. În funcție de vârsta celor din familie și preferințele lor alimentare, veți adapta meniul astfel încât opțiunile să fie unele sănătoase.

Recomandare practică: renunțați la mesele îmbelșugate, hipercalorice, și consumul constant de alimente. Crăciunul nu reprezintă o perioadă de îngrășare, ci o perioadă de liniște și căldură. Mâncați numai când simțiți senzația de foame și dați organismului pauze de respiro. La hrănire constantă, tractul digestiv se va suprasolicita, vă veți simți apatici, obosiți și îngreunați. Serviți alimente de calitate, nutritive, bogate în vitamine și minerale, sărace în zahăr, sare și grăsimi.

Facem o minune de Crăciun și lăsăm sălile de urgență ale spitalelor fără toxiinfecții alimentare și indigestii?

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply