Bazele nutriției echilibrate

Viață de biscuiți și dorința de dispariție

august 24, 2017

Știți momentul acela când ai o fantezie că distrugi ceva și lumea va fi mai bună? Eu am o astfel de fantezie legată de minunații biscuiți populari. Da da, acei biscuiți simplii, fără cremă sau topping. Îmi imaginez cum îi strâng în pumn, se sfărâmă și apoi îi plimbă vântul pe tărâmuri necunoscute până când ghiciți ce? Dispar pentru eternitate asemănător dinozaurilor. Mi-aș dori să vă pot spune sincer: biscuiții populari sunt o specie pe cale de dispariție. Din păcate nu sunt. Îi găsim la fiecare colț de stradă și au un preț atât de mic încât nu te lasă sufletul pe tine să vezi cât de ieftin se vând ei. Păi ce viață de biscuite mai e și asta?

Ca să înțelegeți mai clar de ce îmi sunt atât de antipatici, vă spun doar sfioasă lista de ingrediente, care apropo, pentru un produs atât de simplu, e mult prea lungă: Faină albă de grâu 650, apă, ulei vegetal nehidrogent de palmier, zahăr, sirop de glucoză, agenți de afanare (bicarbonat de amoniu, bicarbonat de sodiu), sare iodată, emulsifant (acid citric), conservant (metabisulfit de sodiu).

Încerc să născocesc ceva laude pentru ei însă singurul lucru pozitiv pe care îl văd este apa și făina 650.

Nu mă credeți pe cuvânt, abordăm științific problema și luăm pe rând aditivii din compoziție.

Uleiul nehidrogenat de palmier conține într-o singură lingură 40 de calorii, provenite din grăsimi, strict din grăsimi. Nu conține calciu, fier sau alte minerale, ceea ce nu îl face o alegere prea fericită.În plus, din cele 4 grame de grăsime pe care le conține, 3.21 de grame sunt grăsimi saturate. AHA (Asociația Americana a Inimii), spune că limita de grăsimi saturate din alimentație ar trebui să fie la 5%, maxim 6% din totalul caloric. Facem un mic exercițiu practic?

Exercițiu practic: La un copil cu un necesar caloric de 1000 de calorii/zi, 5% ar reprezenta 50 de calorii pe zi provenite din grăsimi saturate. Ca și grame asta ar însemna 5.49 grame. Nu ar fi o problemă prea mare dacă nu ne-am uita pe eticheta biscuitelui neprietenos care conține 4.34 grame acizi grași saturați în 100 de grame de produs. Dragii mei, știți cât de repede se duc câteva grame de biscuiți nu? Hop țop, sfărâmați și adăugați unui măr prietenos sau împărțiți tuturor copiilor din parc și uite că o minunată pungă a dispărut. Din păcate nu dispare de-a dreptul, doar se mută în burtica celor mici și începe să se depună sfioasă pe arterele și venele consumatorilor.

Nu mă certați, nu e uleiul de palmier singurul aliment ce conține acizi grași saturați, de exemplu fiecare produs ce conține grăsimi animale conține și colesterol și acizi grași saturați.  Cu cât cantitatea de grăsime e mai mare, cu atât e mai mare și cantitatea de acizi problematici.

Trecând mai departe, recunosc că m-am speriat puțin și mi-a venit să îmi bag capul în pământ ca o struțo-specialistă. Am citit de câteva ori să mă asigur că e corect ceea ce citesc și nu e doar un vis urât și apoi hop, tragica realitate: metabisulfit de sodiu. Traduc foarte pe scurt o descriere de zeci de pagini despre acest aditiv „toxic, irită puternic pielea și țesuturile”. Prin supunere la temperaturi ridicate, acesta emite fum toxic de sulf și oxizi de sodiu.

Acidul citric este un alt aditiv problematic. În cazul cercetărilor realizate, o parte din ele fiind făcute numai pe animale, a fost observată o toxicitate la nivel renal și la nivel hepatic, acest aditivi fiind încă comercializat atât în Europa, cât și pe alte continente.

Nu mai discutăm despre cantitatea de sare și zahăr din compoziție… dacă luați o singură mușcătură dintr-un biscuite, vă veți convinge de ce copiii sunt atât de fascinați de micuțul dinozaur.

Exemplu practic: 100 de grame de biscuiți sunt echivalentul caloric a 120 de grame făină/4 ouă de găină/950 de grame de portocale/110 grame de zahăr sau 100 de grame semințe de floarea soarelui crude.

Micuțul dinozaur care încă nu este pe cale de dispariție nu este tocmai sănătos pentru un copil de vârstă mică. Optați pentru gustări mai sănătoase, mai nutritive, mai echilibrate. Simona ne-a pregătit o întreagă colecție de gustările aici și aici. De asemenea, un fruct sau un iaurt rămân mereu o alegere bună pentru o gustare sănătoasă!

 

  1. Lewis, R.J. Sr. (ed) Sax’s Dangerous Properties of Industrial Materials. 11th Edition. Wiley-Interscience, Wiley & Sons, Inc. Hoboken, NJ. 2004., p. 3261
  2. https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/Sodium_metabisulfite#section=Mechanism-of-Action
  3. https://healthyforgood.heart.org/Eat-smart/Articles/Saturated-Fats
  4. Chen Xg, Qx Lv, Ym Liu et al, Effects of the foond additive, citric acid, on kidney cells of mice, 2015, DOI: 10.3109/10520295.2014.937745
  5. Kocak Y, Gaffaroglu M, Yuksel E (2010) In vivo micronuclei induction by food additive citric acid in peripheral erythrocytes of the fish Tinca tinca. Fresen Environ Bull 19(8a):1608–1614.
  6. https://www.cdc.gov/niosh/npg/npgd0566.html

Sursă foto: internet

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Laura Olariu august 25, 2017 at 5:54 am

    Am fost sceptică inițial când văzusem titlul link-ului cu trimitere la altă publicație de-a ta( mi-am permis sa vorbesc la per tu, sper ca nu deranjeaza), apoi am început să citesc, era vorba de pufuleți, acesta e al doilea articol și pot să-ti spun că-mi place! Nu doar că îmi plac articolele, le-am si share-uit pe grupurile unde sunt administrator, îmi place că e scris pe înțelesul tuturor, scurt, concis si la subiect. Mai așteptăm postări de genul. Mulțumesc!

    • ND.drd. Hadmaș Roxana
      Reply ND.drd. Hadmaș Roxana august 25, 2017 at 7:55 am

      Îți mulțumesc pentru apreciere. Păstrez și eu tutuirea. Mă bucur că ți-a plăcut modul în care articolele sunt redactate și informația din ele

    Leave a Reply